" />
Utorak, Juli 23, 2019
Banner Top
Formiranje “građanske” vlasti: Zapelo u tri kantona, već najavljena rekonstrukcija u Sarajevu

Ono što je nazivano “građanski i lijevo orijentiranim blokom” ubrzo je, zbog izostanka kapaciteta, poprimilo drugačije proporcije, ideološki okviri su izmijenjeni pa su tako političke opcije poput A-SDA, SBB-a, Nezavisnog bloka, Naroda i pravde ili Stranke za BiH iznenada postale “građanski i lijevo orijentirane” te kao takve pogodni partneri za formiranje vlasti

Pokušat ćemo u onim kantonima gdje možemo napraviti vlast bez HDZ-a i SDA i formirati vlade na čelu s građanskim i lijevo orijentiranim blokom. Najavio je to nekoliko dana nakon Općih izbora generalni sekretar SDP-a Irfan Čengić.

Nije se dugo čekalo da se odrednica “bez HDZ-a i SDA” svede samo na “bez SDA”. Ono što je nazivano “građanski i lijevo orijentiranim blokom” ubrzo je, zbog izostanka kapaciteta, poprimilo drugačije proporcije, ideološki okviri su izmijenjeni pa su tako političke opcije poput A-SDA, SBB-a, Nezavisnog bloka, Naroda i pravde ili Stranke za BiH iznenada postale “građanski i lijevo orijentirane” te kao takve pogodni partneri za formiranje vlasti.

Građanski blok i principi

Sa takvim “građanskim i lijevo orijentiranim strankama” je započeto formiranje vlada u pet kantona, onim u kojima su Bošnjaci većina. I to na programima i principima, lišeni matematičkih raspodjela pozicija. Tako je barem najavljeno.

Programi i principi, a ne pozicije, bili su temelj formiranja vlasti u Tuzlanskom kantonu, jedinom od pet kantona u kojima SDA nije osvojila najveći broj glasova. Građanski blok, kojeg čine SDP, DF, Naša stranka, SBB i Stranka za BiH, brzo se dogovorio oko programa i principa. Međutim, zapelo je oko raspodjele resora, iako ih matematika, uvjeravali su javnost, nije zanimala. SBB je odustao od učešća u vlasti, načelno dogovorena većina se raspala i iz SDP-a kao pobjedničke stranke u Tuzlanskom kantonu su najavili početak pregovora sa SDA i PDA.

Tačno 252 osvojena glasa više u odnosu na SDA su SDP-u u Tuzlanskom kantonu osigurali status “pobjedničke stranke”. S druge strane, SDA-u za taj status u Zeničko-dobojskom kantonu, barem iz perspektive “građanskog bloka”, nije bilo dovoljno gotovo 19.000 osvojenih glasova više u odnosu na SDP. I u tom je kantonu dogovorena većina bez SDA. I to iskonska građanska, sa A-SDA, Nezavisnim blokom, SBB-om i Strankom za BiH.

Međutim, i ona se, poput one u Tuzli, raspala prije nego što se formirala. Programi i principi su se premostili, ali je i u Zeničko-dobojskom kantonu zapelo kod resora. Oni su se raspodijelili, ali se u zbrajanju ministarskih i direktorskih pozicija zaboravilo na broj zastupnika koji bi podržali takvu Vladu. A taj broj je, nakon “otkazivanja” podrške iz SBB-a i Stranke za BiH mandataru Mehmedu Bradariću (SDP), postao nedovoljan i cijeli proces bi, prema svemu sudeći, mogao krenuti sa nule.

– Nažalost, krenulo se u formiranje vlasti bez SDA, koja je relativni pobjednik i sa najviše, 11 osvojenih mandata u Skupštini ZDK. Nakon svega, samo smo izgubili vrijeme. Ali mi krećemo u pregovore s partnerima s kojima se podudara naš program – izjavio je predsjednik KO SDA Miralem Galijašević.

Nije dugo trajala ni većina “građanskog bloka” u Bosansko-podrinjskom kantonu. Raspala se, pogađate, kod resora i njihove “nevažne matematičke raspodjele”. Većinu je okupila SDA, a čine je još LS, Stranka za BiH te zastupnici Denis Kulović (SBB) i Sejad Tatarin iz Goraždanske priče.

Prvi kanton koji je dobio Vladu je Unsko-sanski. Obećanje o formiranju vlasti bez “nacionalnih stranaka” ispunjeno je na način da novu Vladu čine “nenacionalne stranke” poput A-SDA, SBB-a i Nezavisnog bloka te SDP i DF, a podržala ih je i Naša stranka.

Prvo kantoni, pa država

Dosadašnja praksa da se većine na višim nivoima vlasti, državnom i entitetskom, reflektiraju na kantone, odnosno da se prvo dogovara vlasti na višim nivoima te da se ta struktura zatim prenese na niže nivoe, je nakon oktobarskih izbora “zaobiđena”. Poređenja radi, prošla Vlada Kantona Sarajevo imenovana je 23. marta 2015. godine, nakon što su utvrđene koalicije na entitetskom, odnosno državnom nivou. Aktuelni saziv je imenovan još krajem decembra 2018. godine. Građanskom bloku se, očigledno, ovaj put žurilo. Jednima kako bi izbjegli SDA te time ojačali svoju ulogu unutar vladajuće koalicije (SDA osvojila deset mandata u Skupštini Kantona Sarajevo), a drugima, poput predsjednika Kantonalnog odbora SDP-a Damira Mašića, da bi učešćem u vlasti spriječili eventualno problematiziranje odgovornosti za loš izborni rezultat u Kantonu Sarajevo.

Nova Vlada, koju čine čak šest stranaka, tek je počela sa radom, a već je najavljena njena rekonstrukcija. SBB je najavio izlazak iz koalicije, a taj će potez ovisiti o formiranju vlasti na entitetskom i državnom nivou. Upravo ova situacija najbolje objašnjava svrsishodnost dosadašnje hronologije formiranja vlasti, prema kojoj se najprije formiraju većine na višim nivoima.

Bez zastupnika SBB-a, aktuelna većina u Kantonu Sarajevo i dalje će imati dovoljan broj ruku, ali će većina na državnom i entitetskom nivou, kakva god ona bila, direktno utjecati na stabilnost postojeće kantonalne vlasti. Potpuna rekonstrukcija Vlade Kantona Sarajevo poprilično je izvjestan epilog. Svjesni su toga i među strankama koje čine aktuelni saziv, a većina ih se, zbog vlastitih pozicija unutar stranaka, nada da će on preživjeti barem do okončanja izbornih kongresa koji se održavaju ove godine.

Tags: ,

Related Article

ARHIVA SVIH VIJESTI:

PRATITE NAS