Nedjelja, Juli 21, 2019
Banner Top
Četiri moguće koalicije za vlast: Na Komšiću najveći teret, dio Bh. bloka u dilemi – meza ili suši?

Finaliziraju se posljednji dogovori o sastavu nove vlasti na državnom i federalnom nivou. Jedino za sada otvoreno pitanje jeste ko će biti partner, odnosno partneri, SDA u okviru probosanskog bloka, a odgovor na to pitanje ćemo, sudeći prema najavama, dobiti u narednih sedam dana.

Nakon niza pojedinačnih razgovora koji su okončani u ponedjeljak sastankom delegacija SDA i PDA, na stolu je ostalo više mogućnosti. Jedna je koalicija SDA sa blokom kojeg čine SBB, PDA i A-SDA. U tom bi slučaju u Zastupničkom domu, ukoliko u obzir uzmemo i podršku tri zastupnika Nezavisnog bloka te učešće bloka okupljenog oko HDZ-a BiH, postojala čvrsta većina koju bi činila 62 zastupnika, a za prostu većinu je, podsjećamo, potrebno 50 ruku.

I vlast na državnom nivou bila bi dodatno učvršćena, s obzirom da SDA, HDZBiH i blok okupljen oko SNSD-a već imaju dovoljno zastupnika za prostu matematičku većinu. Uz dva zastupnika SBB-a te po jednim PDA i A-SDA, broj ruku potreban za usvajanje zakona ne bi trebao dolaziti u pitanje.

Međutim, ono što još drži upitnik nad koalicijom SDA sa blokom kojeg čine SBB, PDA i A-SDA je mogućnost preglasavanja u Vladi FBiH, kojoj smo svjedočili u posljednje vrijeme, kada su ministri HDZ-a BiH i SBB-a redovno zauzimali jedinstven stav po različitim pitanjima te preglasavali ministre iz SDA.

– Preglasavanje redovno uspori i zaustavi donošenje bitnih odluka, tako da će to po nama biti jedna ključna stvar, taj čvor u potpunosti razvezati prije definiranja bilo kakvih koalicija – izjavio je u ponedjeljak predsjednik SDA Bakir Izetbegović, naglasivši potrebu utvrđivanja jasnog mehanizma kojim bi se to preglasavanje spriječilo.

Donošenje političkih odluka nerijetko je posljedica ucjena, a u tom kontekstu vrijedi spomenuti da dug od 11 miliona KM, kojeg je Porezna uprava FBiH utvrdila kontrolirajući firme u vlasništvu šefa SBB-a Fahrudina Radončića, trenutno nalazi u ladici HDZ-ove federalne ministrice finansija Jelke Milićević. Da li će se ta ladica otvoriti ili neće, odluka je koju će u narednom mandatu vjerovatno ponovo donositi ministar sa HDZ-ovom članskom iskaznicom, što je i više nego snažan argument kojim bi ta stranka mogla “uvjeriti” ministre iz SBB-a da glasaju onako kako im odgovara.

Druga mogućnost je koaliranje SDA samo sa jednom ili dvije stranke iz ovog bloka, uprkos ranijem deklarativnom opredjeljenju da u postizbornom periodu nastupaju kao jedinstven blok.

– Mi nismo tako čvrst blok. Dali smo riječ, ali to nije ona vrsta bloka koja napravi najčvršći blok na svijetu pa ga razbije za tri dana – izjavio je prošle sedmice, uoči sastanka sa delegacijom SDA, šef SBB-a Fahrudin Radončić.

Matematički je izvodivo formiranje većina sa samo jednom od ove tri stranke. Najmanji broj zastupnika u Zastupničkom domu Parlamenta FBiH od ovih stranaka ima A-SDA, njih dvoje, ali sa tim “rukama” je ukupan zbir onih koje bi formirale vlast 50, što je dovoljno za većinu. Nešto stabilnija je u tom kontekstu opcija koaliranja sa PDA, koji ima četiri zastupnika, a naročito sa SBB-om, koji ima osam zastupnika.

U međuvremenu se ponovo otvorila mogućnost saradnje SDA sa Demokratskom frontom, uprkos ranijoj odluci Bh. bloka da ostaju u opoziciji na državnom i federalnom nivou. Tu je mogućnost aktuelizirao predsjednik te stranke Željko Komšić, otvoreno kritizirajući odluku Bh. bloka da izbjegnu odgovornost koju su dobili na osnovu ostvarenih izbornih rezultata. I ta bi se tema, pored eventualnog formaliziranja saradnje, mogla naći na stolu tokom sastanka predstavnika stranaka Bh. bloka, koji bi trebao biti održan u četvrtak u Predsjedništvu BiH. 

Demokratska fronta, prema informacijama Faktora, sigurno neće samostalno krenuti u proces formiranja vlasti sa SDA, ukoliko takvu odluku ne donese SDP, što je otvorena mogućnost o kojoj ćemo nešto kasnije. Demokratska fronta, podsjećanja radi, ima deset zastupnika u Zastupničkom domu Parlamenta FBiH te tri u Zastupničkom domu Parlamentarne skupštine BiH. U slučaju saradnje te stranke sa SDA, postojala bi dovoljno čvrsta većina za formiranje stabilne vlasti.

Četvrta mogućnost jeste stvaranje jednog šireg probosanskog bloka, kojeg bi činili SDA, Demokratska fronta, SBB, PDA i A-SDA. U tom bi slučaju zasigurno došlo i do rekonstruiranja postojećih kantonalnih vlada, koje su već formirane bez nekih od navedenih stranaka. Ukoliko se taj scenarij realizira, SDA, Demokratska fronta, SBB i BOSS bi imali 18 zastupnika u Skupštini Kantona Sarajevo, što bi po automatizmu značilo smjenu postojećeg saziva Vlade Kantona Sarajevo.

– SDA je raspoložena ući sa svima i napraviti jako široki front kako bi bilo što manje onih koji koče put BiH ka članstvu u NATO-u i EU-u, što manje onih koji će zaustavljati reforme iz nekih svojih privatnih razloga, ali je u ovom času prerano govoriti o ovome. Čekat ćemo odgovor Demokratske fronte. Zanima nas konkretno da li su oni zaista raspoloženi, a to nije bilo tako prošle sedmice, da uđu u jednu transparentnu i klasičnu koaliciju – pojasnio je Izetbegović u ponedjeljak.

Mogućnost koju smo najavili, a koja se odnosi na koaliranje SDP-a sa SDA, otvorena je zbog situacije u Tuzlanskom kantonu. SDP, uprkos statusu izbornog pobjednika, nije u prilici formirati vlast bez saradnje sa SDA ili PDA. O tome bi, dogovoreno je na sastanku predsjednika SDP-a Nermina Nikšića sa predstavnicima Kantonalnog odbora te stranke i SDP-ovim načelnicima općina u tom kantonu, ponovo mogao odlučivati Glavni odbor SDP-a, koji je ranije ovog mjeseca donio odluku o nezapočinjanju pregovora o formiranju vlasti sa “etnonacionalnim strankama”. 

Planirano je održavanje telefonske sjednice Glavnog odbora, na kojoj bi se eventualno dopunila odluka o odbacivanju mogućnosti započinjanja pregovora o formiranju vlasti sa SDA. Iako je, prema informacijama iz SDP-a, ta sjednica trebala biti održana u srijedu, zatim je prolongirana za četvrtak, ona bi se mogla održati u petak ili početkom naredne sedmice. Ukoliko Glavni odbor SDP-a usvoji “aneks” ranije odluke, te na taj način SDA na kantonalnom nivou učini prihvatljivim partnerom, a na višim nivoima, koji nose odgovornost, isključe mogućnost pregovora o formiranju vlasti sa tom strankom, taj neprincipijelni pristup će otvoriti mogućnost ulaska Demokratske fronte u proces formiranja vlasti. SDP i SDA skupa u Skupštini Tuzlanskog kantona imaju 19 zastupnika, što je dovoljno za većinu. Uz dva zastupnika Stranke za BiH, koja sa SDA ima potpisan Sporazum o saradnji, te još uz eventualnu saradnju sa Demokratskom frontom (3) ili PDA (7) i SBB (2), ta bi većina bila jako čvrsta.

Iako su po svom karakteru, ukoliko u obzir uzmemo SDP-ove standarde klasificiranja stranaka, Narod i pravda, SBB i NBL također etnonacionalne stranke, to nije predstavljalo prepreku SDP-u da sa njima koaliraju u Kantonu Sarajevo. Tu je odluku donio Glavni odbor, ali ne u punom sastavu već samo odabrani članovi koji su na telefonskoj sjednici “aminovali” saradnju SDP-a sa derivatima SDA, prije svega kako bi se infiltriranjem u vlast kamuflirao izborni debakl te stranke u Kantonu Sarajevo.

Kada je federalna i državna vlast u pitanju, dio SDP-a i Naša stranka radije ne bi preuzimali odgovornost. Trenutno su, sudeći prema istupima na društvenim mrežama, okupirani nešto drugačijim dilemama.

Meza ili suši, dilema je koju imaju zvaničnici SDP-a koji su se zahvaljujući pozicijama na izbornim listama uspjeli smjestiti u dobro plaćene opozicione klupe. Zahvaljujući načinu na koji rukovode strankom, sa sličnim dilemama se uposlenici SDP-a, koji nisu primili plaću posljednjih sedam mjeseci, ne suočavaju.

Novu federalnu i državnu vlast bi trebali dobiti u martu, nakon što se utvrde okviri novih većina na ovim nivoima, ali i nakon što se određeni akteri buduće vlasti obavežu na poštivanje postojećih zakona BiH, poput Zakona o odbrani kojim su sve institucije naše zemlje obavezne raditi sve u svojim nadležnostima kako bi naša zemlja postala članica NATO saveza.



Tags: , , , ,

Related Article

ARHIVA SVIH VIJESTI:

PRATITE NAS